torsdag 2 januari 2014

Presentation - GästDT Cornelia


Hej, jag är en av de nya inspiratörerna för ScrappaLoss för januari - juni 2014 och här kan du läsa litegrann om mig.

Ditt namn, ålder och var bor du?
Jag heter alltså Cornelia, har fyllt 48. Jag är född och uppvuxen i Skåne, men bor sedan många år i Norrland, strax söder om Sundsvall. Jag har en sambo och tillsammans har vi hus vid kanten av en skog och en hund, som jag tycker om att röra mig tillsammans med.

Vad fick dig att börja scrappa och när började ditt intresse? 
Bra fråga. Min pappa hade ett tryckeri så papper har alltid funnits med i mitt liv. Fotograferat har jag också gjort så länge jag kan minnas. I fjortonårsåldern var jag med i en studiecirkel om fotografering och då inredde min pappa ett eget litet mörkrum till mej hemma. Min mamma har jobbat som textillärare i hela sitt yrkesverksamma liv, så tyg och kreativitet har även det följt med mej genom åren.

Kombinera allt det där så blir det gärna något som liknar scrapbooking..! *S*


Vad inspirerar dig?
Allt möjligt. Idéer kan poppa upp när man minst anar det, när jag står i duschen till exempel. Men visst hittar jag massor med inspiration på nätet, att se på andras alster, låna en idé här och en där och sedan sätta samman något till sitt eget... så går det till för mej! Redan när jag fotograferar kan jag se en LO för mej också.

När skapar du som bäst? 
Gärna på morgonen och alltid ensam i mitt kaosartade pysselrum.

Hur organiserar du din plats?
Organisera??? Vad är det! Jag har det rörigaste rum man kan tänka sig, men hittar nästan ändå alltid precis det jag vill ha.

Vad skapar du helst?
Jag gör mycket kort och många på beställning. Nästan alltid är ett kort gjort till en speciell person och jag försöker då alltid att göra det personligt, med favoritfäger, något som anknyter till personens intressen eller liknande. Det är sällan jag gör ett kort "bara för att", utan att ha någon särskild i åtanke. Jag tycker det är kul med lite annorlunda kortvikningar också.

Jag gör också sisådär 50-60 layouter om året. Alla är till barnbarnen, som har varsitt album som jag fyller på varje födelsedag. En uppskattad present!


Det blir även en del altrade saker, men inte så väldigt många.

Varför är det roligt att scrappa?
Mina händer behöver det! De gillar inte att ligga overksamma. Och min hjärna behöver avkopplingen som ligger i det kreativa, i lugnet och ron som blir när jag sitter med mej själv och bara låter alstren växa fram. Sen är det ju kul att göra saker som blir fina (i mina egna ögon iallafall) och som andra uppskattar att få.

Din blogg:
raggsocka.blogspot.se
Raggsocka heter den för att min hund är av den raggigare sorten (briard) och för att min mamma stickar så mycket, även raggsockar.


Nu ser jag verkligen fram emot mitt halvår som gästinspiratör här hos ScrappaLoss och hoppas att jag kan bidra med lite inspiration och skaparglädje till er alla!


Det här kortet är skapat efter skissen, som presenterades här igår, och är till en tjej som fyller 23. Hon är ung, ambitiös och på väg i sin karriär, så jag tyckte att stämpelmotivet från Phunnyface passade perfekt på ett kort till henne. Jag har stämplat på akvarellpapper och färglagt med tombowspennor.

När jag gör kort använder jag nästan uteslutande papper ur mina spillpapperslådor och det här kortet är inget undantag.


Jag dekorerar alltid kortens insidor också och tycker inte att ett kort känns klart förrän det fått papper och dekorationer även där.

Textstämplarna kommer från ROX Stamps.

Baksidan på mina kort ser alltid ut ungefär så här. En bit av motivet från kortets framsida har jag maskat in i min personliga stämpel (även den är från ROX).

God fortsättning på det nya året och låt det bli ett år i kreativitetens tecken!
Vi ses här på ScrappaLoss!

3 kommentarer:

Jessika sa...

Härligt kort med läckra färger! Vad trevligt med så genomtänkt insida också.

Elenor Krantz sa...

Gillar färgerna !!!

Johanna1978 sa...

Välkommen hit till oss!
Nu väntar jag med spänning på vad du ska erbjuda oss här på bloggen :)
God fortsättning!