lördag 18 januari 2014

FALSK KALLIGRAFI




Jag har stansat ut en fjäril i  en mjukt tapetbit . 
och klippt ut en mindre i tyll 
att sätta ovanpå för att få det lite luftigt.
Sexkantiga bitar att likna lapptäcksrutor, har ritat sömmarna.
Använt blommor från en ljusmanschett köpt på loppis. 
Pistillen var borta men det löste jag med en droppe glossy.




"Falsk Kalligrafi "
brukar denna stil kallas som jag visar här.
först hela alfabetet som det kan se ut.
Sedan ritar du lodräta streck på alla staplar på bokstäverna.

 Skriv hela din text 
så att du vet att du får plats med alla svängar du vill ha med.

Sedan fyller du i mellanrummet där du drog lodräta strecken.
Det skall se handtextat ut inte vara perfekt.
Sedan kan du pynta med svängar, hjärtan och vad du vill ,
Hur mycket ?.......som det krävs för din layout. Det är bara att leka vidare.



Jag har ritat en tunn linje med blyerts runt kanten,
 men håller upp där det är en bokstav i vägen. 
Sota ner kanten i lämplig ton förhöjer resultatet.
Att även sätta en kartong under på texten är en fin ram,
nu gjorde inte jag det ,valde lite mullbärspapper i stället.
Nu vill jag se massor av texter på era alster gjorda med denna text. det vore så roligt.
Det är så kul att sitta o texta denna stil.
 LYCKA TILL !!!!!!!!!!!

 För er som vill förkovra er ytterligare  på riktig kalligrafi så har jag gjort en hemsida 
där det är massor av tips om kalligrafi , historia m.m.
följ länken så kommer du dit .


2 kommentarer:

Cornelia sa...

Så snyggt! Och vilken toppenbeskrivning av hur du har gjort!

Jag gillar egentligen att texta snyggt, men med åren har jag blivit tämligen slarvig med min handstil och det ser inget vidare ut längre... kanske kan jag våga mej på att göra något med hjälp av dina tips!

Tusen tack för inspiration!

Anki Berggren sa...

Verkligen snyggt. Tack för tipset!